Lektion 2: Dine Tanker & Følelser er Flygtige
Anslået tid: 8-15 minutter
Huskerregler for Kurset:
Observer, Døm Ikke
Giv Det En Chance
Vær Venlig
Opsummering af Forrige Læring:
Lektion 1: Du er hel. Dine udfordringer er midlertidige reaktioner.
Læs: Dine Indre Bølger
Forestil dig dit sind som et stort, roligt hav. Dine tanker og følelser er som bølger på overfladen. De er stærke og kan føles ægte, men de er kun midlertidige. Bølger kommer og går. Havet under dem er altid det samme. Du er det hav.
Lyt: Podcast.
Podcast transkription:
Vært: Velkommen til lektion to. I dag skal vi se på dine tanker og følelser på en ny måde.
Tænk på dit sind som et stort, roligt hav. Nogle gange er overfladen fyldt med store, vilde bølger – det er dine tanker og følelser. De kan føles så intense, så virkelige, at de fylder alt. Men ligesom rigtige bølger, så er de kun midlertidige. De opstår, de topper, og så flader de ud igen.
Disse bølger er en del af havet, men de er ikke havet selv. Under alle bølgerne er havet dybt, roligt og uforandret. Det er et vigtigt billede at huske. Du er det dybe, rolige hav. Dine tanker og følelser er bare de bølger, der bevæger sig på din overflade. De er flygtige, selvom de føles stærke.
Lad det synke ind: Du er det rolige hav. Bølgerne kommer og går.
Kort til at huske budskabet:
Du er Oceanet - Dine følelser er Bølgerne
Hverdagshistorie:
Lektion 2: Læresætning og Opgave
-Du er Oceanet.
-Dine følelser er Bølgerne.
Opgave:
Kort 2 a)
Når en stærk følelse kommer, forestil dig den som en bølge, der passerer dig.
Kort 2 b) Mindfulness
Vi bygger videre på at adskille dig fra dine tanker og følelser, og anerkende deres flygtighed.
Øvelse: I appen "Åben og Rolig", find og prøv meditationen "Fokusord vs. 1" (1:57 min.). Øv dig i at lægge mærke til tankerne, der opstår, men blidt vende tilbage til dit fokusord.
Opfordring til Handling efter Lektion 2:
Husk, dette er træning i små skridt. Du vil lykkes og du vil fejle. Det er helt normalt. Vær mild over for dig selv og prøv bare at visualisere denne bølge én gang i dag.